Informacja od Rady Nadzorczej Spółdzielni

2024/04/17

SBM

I. Odwołanie Prezesa Zarządu

Szanowni Państwo,

29 stycznia 2024 Rada stanęła przed jedną z najtrudniejszych decyzji w ostatniej dekadzie. Od stycznia 2024 z pracy odeszła trzecia Główna Księgowa w ciągu 12 miesięcy. Z pracy odeszli również lub złożyli wypowiedzenia m.in. kolejni pracownicy Działu Księgowego czy dwoje kolejnych Administratorów w ciągu pół roku. Pracownicy Spółdzielni przekazali Radzie, że za fatalną atmosferę w biurze Spółdzielni w ostatnich latach, zagrażającą jej dalszemu funkcjonowaniu, odpowiadają zachowania jednego pracownika. Które to zachowania nie spotkały się (pomimo skargi prawie całego zespołu) z jakąkolwiek reakcją Prezesa Zarządu. On zaś w całej tej sytuacji nie widział żadnego poważnego problemu, ani jakiejkolwiek swojej winy. Obraz ten w pełni potwierdził Radzie drugi Członek Zarządu, p. Norbert Dąbrowski, do którego wcześniej z prośbą o pomoc zwrócili się pracownicy.

W tej sytuacji Rada nie miała innego wyboru, jak podjąć uchwałę o odwołaniu p. Zbigniewa Gawrona. Szersze informacje (w tym m.in. o łamaniu zasad wyboru wykonawców remontów) znajdują się w uzasadnieniu Uchwały 1/2024 z 29 stycznia oraz w Protokole Rady 1/2024, dostępnych w biurze Spółdzielni oraz w systemie e-bok. Ponadto szczegółowe wyjaśnienia zostaną oczywiście przedstawione przez Radę na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków Spółdzielni.

II. Praca Rady Nadzorczej

Po rezygnacji w styczniu jednej osoby oraz oddelegowaniu kolejnej do Zarządu, Rada znalazła się w sytuacji, w której konieczne stało się jak najszybsze przyjęcie planów gospodarczych na rok 2024, stanowiących podstawę działania Spółdzielni (a żadne z nich nie były jeszcze gotowe). Rezygnacja choć jednej kolejnej osoby uniemożliwiłaby podejmowanie jakichkolwiek uchwał.

Jako priorytet Rada uznała sprawne, jak najszybsze procedowanie uchwał, koniecznych do zabezpieczenia niezakłóconego funkcjonowania SBM „Zachód” w roku 2024. A także podjęcie wszystkich działań niezbędnych do tego, by stan „zawieszenia” i niepewności, związany z brakiem pełnej obsady Zarządu, trwał jak najkrócej (zgodnie z § 60 ust. 4 Statutu i § 10 ust. 4 Regulaminu Rady nie może trwać dłużej niż 3 miesiące - a już sam konkurs to prawie 2 miesiące). Samo zwołanie Walnego Zgromadzenia w celu przeprowadzenia wyborów do Rady nie dawało na to żadnych gwarancji - w ub. roku udało się, z powodu wadliwych zapisów Statutu, uzupełnić zaledwie połowę wakatów.

W tym czasie cała Rada spotykała się na posiedzeniach tak często, jak to tylko było konieczne, czasami co kilka dni: 29 stycznia, 5 lutego, 13 lutego, 22 lutego, 27 lutego, 14 marca, 18 marca, 21 marca, 28 marca i 7 kwietnia (podejmując w sumie 11 uchwał). Radzie, przy współpracy z nowym Zarządem, udało się przez te dwa miesiące m.in.: uchwalić „Plan finansowy” na rok 2024, wraz ze stawkami opłat (utrzymując niezmienione stawki opłat dla Członków Spółdzielni), uchwalić ambitny „Plan remontów” na rok 2024 oraz uporządkować sprawy organizacyjne (delegując jedną osobę do Zarządu i powierzając obowiązki Prezesa Członkowi Zarządu). A także: skontrolować nieprawidłowości w wykonaniu „Planu remontów” w 2023, wykonać w końcu zaległe zalecenie lustratora jeszcze z roku 2020, dokonać aktualizacji regulaminu, który był już od 6 lat niezgodny ze Statutem, czy kontrolować umowy z deweloperami, realizującymi inwestycje w sąsiedztwie naszych budynków. I przede wszystkim - przygotować od podstaw procedurę wyboru Prezesa Zarządu.

III. Konkurs na Prezesa Zarządu

Zgodnie ze Statutem SBM „Zachód” i Regulaminem Rady Nadzorczej, Prezes Zarządu musi być wybierany w drodze otwartego konkursu.

Choć co najmniej od roku 2018 z nowego Statutu wynikał jednoznaczny obowiązek przygotowania Regulaminu wyboru Członków Zarządu (§ 48 ust. 1 pkt 17 oraz § 54 ust. 8), nasza Spółdzielnia dotąd w ogóle nie posiadała takiego dokumentu (Członkiem Zarządu przez cały ten czas pozostawał p. Piotr Romanowski; tj. do odwołania w czerwcu 2023 przez Walne Zgromadzenie, na skutek negatywnej oceny jego pracy przez większość Członków Spółdzielni i nieudzielenia mu absolutorium).

Mimo bezprecedensowo krótkiego czasu, Rada zdołała opracować stosowne zasady, które muszą rozstrzygać szereg kwestii (stąd ich złożoność) i bez których rozpoczęcie procedury wyboru nie byłoby w ogóle możliwe. Pomimo różnic

w poglądach na niektóre sprawy, Radzie udało się dojść do kompromisu i przyjąć stosowny dokument (dostępny jest na stronie internetowej Spółdzielni, w zakładce „Do pobrania”).

Konkurs został zarządzony 13 lutego. Zgodnie z wymogami z uchwały Walnego Zgromadzenia, ogłoszenie o terminie składania ofert zostało zamieszczone z **czterotygodniowym wyprzedzeniem w prasie ogólnopolskiej i lokalnej (wymóg z § 10 ust. 5 Regulaminu Rady), a także w trzech ogólnopolskich portalach z ogłoszeniami o pracę.

W konkursie wpłynęło 11 pisemnych ofert. Po weryfikacji poprawności zgłoszeń, ostatecznie w dalszym etapie wzięło udział 7 kandydatów. Z każdym z kandydatów Rada Nadzorcza odbyła po dwie tury szczegółowych i wyczerpujących rozmów, w odstępie ok. tygodnia. O przebiegu konkursu na bieżąco informowaliśmy Członków Spółdzielni (którzy mieli również możliwość przesłania pytań do kandydatów). W stosunku do żadnej z kandydatur (wszystkie nazwiska były ogłaszane publicznie) nie wpłynęły do Rady jakiekolwiek uwagi na piśmie (czy to negatywne, czy pozytywne).

W dniu 8 kwietnia, zgodnie z harmonogramem konkursu, Rada przeprowadziła głosowanie nad kandydaturami. W pierwszym głosowaniu równą liczbę głosów uzyskali p. Norbert Dąbrowski i p. Ireneusz Czerwiński (oddano jeden głos nieważny).

W drugiej turze spośród tych dwóch kandydatów większość głosów uzyskał p. Ireneusz Czerwiński - spełniający wszystkie regulaminowe i statutowe warunki, posiadający doświadczenie w pracy w spółdzielczości (w tym ok. 3 lata w zarządzie spółdzielni w aktualnym miejscu pracy), w zarządzaniu zespołami ludzkimi oraz niezbędne kompetencje.

Po ponad 30 latach prawdopodobnie nie był możliwy wybór, który nie wzbudziłby choć odrobiny niezadowolenia. Szanujemy oczywiście każdą opinię i niezbywalne prawo Członków Spółdzielni do krytyki.

Jednocześnie chcielibyśmy podkreślić, że dokonany wybór był efektem długiej, żmudnej, starannej procedury konkursowej, mającej na celu wybranie najlepszej spośród kandydatur. Zarządzony konkurs był otwarty dla wszystkich chętnych i transparentny. Nikt nie był w nim z góry „preferowany”, każdy z kandydatów miał dokładnie tak samo równe szanse. Zaś dalsze utrzymywanie Spółdzielni w stanie „zawieszenia”, przez kolejne miesiące, mogłoby słusznie zostać ocenione jako działanie na jej szkodę.

Zachęcamy serdecznie, by dać szansę nowo wybranemu Prezesowi oraz drugiemu Członkowi Zarządu, p. Norbertowi Dąbrowskiemu i oceniać Zarząd na podstawie efektów jego pracy (Zarząd obowiązki kierownika zakładu pracy będzie pełnił teraz wspólnie). Tym bardziej, że obecnie mamy ciekawą sytuację, gdzie Członkowie Zarządu to dwóch kandydatów, którzy zgłosili się do konkursu na Prezesa Zarządu i otrzymali kolejno największe poparcie spośród zgłaszających się na to stanowisko.

A my wszyscy - Rada Nadzorcza oraz Członkowie Spółdzielni - będziemy uważnie i niezależnie tę pracę kontrolować.

Rada Nadzorcza Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej „Zachód”